چگونه سايت خود را بفروشيد ؟

ارزش سايت براي خريداران
اين روزها بيشتر وب سايت ها با تعداد بازديد كنندگان آنها ارزشيابي مي شوند. يكي از روشهاي معمول ارزشيابي يك وب سايت تعداد ضربه هايي (hit) است كه در هر روز ثبت مي شوند، كه هر كدام از آنها بين 10 تا 30 دلار ارزش دارند. يعني اگر 1000 بازديد در روز از صفحه اول سايت شما ثبت شود. دومين شما مي تواند 10/000 تا 30/000 دلار به فروش برسد. يكي ديگر از روشهاي ارزش گذاري وب سايت كه تا حدي خوش بينانه است تعداد بازديدكنندگان منحصر به فرد در هر ماه است در اين روش اگر يك كاربر بيش از 20 بار به وب سايت شما سر زده باشد فقط يك بار آن به حساب مي آيد كه براي هر بازديد كننده منحصر به فرد در ماه حدود 250 دلار در نظر گرفته مي شود. البته محاسبه به اين شيوه سبب مي شود كه قيمت وب سايت شما بالاتر از قيمت واقعي آن شود. و امروزه از اين روش خيلي استفاده نمي شود اما آنچه كه مهم است تعداد بازديدكنندگان، عموميت و محبوبيت وب سايت و كيفيت نام دومين شما تعيين كننده قيمت آن است. همانند يك فروشگاه كه هر چه پرمشتري تر باشد و در مكان بهتري واقع شده باشد قيمت بيشتري دارد در مورد وب سايت هم بازديد كنندگان نقش مشتري را بازي مي كنند. قيمت گذاري براي وب سايت بر اساس تعداد بازديدكنندگان يك روش قديمي و مطمئن است.

براي خريداران وب سايت شما ممكن است اين سوالات پيش آيد:
- آيا اين وب سايت درآمدي خواهد داشت؟ آيا ضمانتي براي درآمد زايي آن وجود دارد؟
- آيا جايي براي رشد و سود آوري آن در آينده وجود دارد؟
- آيا سايت ترافيك كافي دارد؟
ـ آيا طراحي وب سايت جذاب است ( البته سليقه زياد به خرج دادن سبب گيج شدن و فراري شدن بازديدكنندگان مي شود) و طراحي آن به گونه است استفاده از وب سايت براي كاربران ساده باشد؟
- چه زماني دومين آن ثبت شده است؟
- رتبه سايت در موتور هاي جستجو مطرح چقدر است؟
- هزينه نگهداري سايت چقدر است؟
- چرا صاحب وب سايت مي خواهد آنرا بفروشد؟

نام هاي دامنه معمولاً بر اساس كارايي با چهار مشخصه كليدي ارزيابي مي شوند.
1- پتانسيل توسعه تجاري- قابليت نام دامنه شما براي استفاده به صورت يك نام يا آرم تجاري براي يك شركت يا موسسه
2- قدرت به خاطر آوري- رابطه نام دامنه شما با رشته اي كه وب سايت در آن زمينه فعاليت مي كند. و همچنين نامي كه بتوان آن را به سادگي بخاطر آورد.
3- طول نام- در بيشتر موارد كوتاه بودن نام دامنه بهتر است. هر چند يك نام با مفهوم و آشكار بهتر از نامي است كه از تركيب اختصارات ساخته شده باشد.
4- ارزش پسوند- پسوند ها كه بعد از نام دامنه و پس از يك نقطه قرار مي گيرند مي توانند com يا net يا org يا ... باشند اينكه نام دامنه شما چه باشد در ارزش آن تاثير مي گذارد. هنوز پسوند com پر ارزشتر از همه است و پسوند net در رده دوم قرار مي گيرد و پس از آن پسوند org قرار مي گيرد و پسوندهاي ديگر در رده هاي بعدي قرار مي گيرند.

قيمت گذاشتن براي وب سايت
توصيه ما به شما اين است كه حتماً سايت خود را به طور حرفه اي ارزشيابي كنيد. در حقيقت اين مهمترين مرحله براي فروش موفق وب سايت شماست.
براي ارزشيابي قيمت وب سايت متخصصاني وجود دارند كه با قيمت كم مي توانند كمك بزرگي به شما بكنند. البته در ايران چنين افرادي به ندرت يافت مي شوند. تا براي يك وب سايت ايراني رقم دقيق مشخص كنند. ولي مي توان از موسسات و وب سايت هاي غير ايراني كه در اين زمينه فعاليت مي كنند، استفاده كنيد. البته چون اين موسسات ايراني نيستند بعضي فاكتور ها مانند قرار گرفتن در دايركتوريهاي ايراني و سادگي و متداول بودن نام را در زبان فارسي نمي توانند در ارزيابي خود لحاظ كنند. ولي با توجه به اينكه رتبه سايت شما را در موتور هاي جستجو و دايركتوري هاي تراز اول جهان مانند گوگل ، آلكسا و ياهو چك مي كنند مي توانند اطلاعات خوبي به شما ارائه دهند. نكته ديگر در مورد خريد و فروش وب سايت وضعيت جيب خريداران است چون هر چه خريداران شما ثروتمند تر باشند مي توانند پول بيشتري بابت آن بپردازند. پس اين قضيه را هم بايد در نظر داشته باشيد به هر حال تعيين يك قيمت معقول و متناسب مهم است چون قيمت بالا سبب فراري شدن مشتري مي شود و اگر قيمت پايين بدهيد ممكن است پول زيادي را از دست بدهيد.

براي قيمت گذاري به آدرس زير مراجعه كنيد:
http://www.ukwebsiteforsale.co.uk/appraisal
در اين آدرس يك قيمت كه مناسب براي خريداران انگليسي است پيدا خواهيد كرد البته در اين سايت توصيه هايي هم براي افزايش ارزش وب سايت خود مي توانيد پيدا كنيد. بعد از ارزيابي متوجه باشيد كه مشتريان شما در ايران هستند يا خارج از ايران تا با توجه به توانايي مالي آنها قيمت معقولي را انتخاب كنيد.

آدرس ديگري كه مي تواند براي شما مفيد باشد:
http://www.dnscoop.com/
در اين آدرس علاوه بر قيمت گذاري براي وب سايت شما راههايي براي كسب در آمد از آن همراه با حدود درآمد ماهيانه به شما پيشنهاد مي كند و با قرار دادن يك كد در اختيار شما قرار مي دهد كه با قرار دادن آن در ميان كدهاي html مي توانيد قيمت لحظه سايت خود را به صورت آنلاين نمايش دهيد.

0 نظرات: