واحد معاملات در بازار فارکس (lot)




در بازار ارز معاملات با میزان و واحد مشخصی داد و ستد می‌گردد

در بازار ارز معاملات با میزان و واحد مشخصی داد و ستد می‌گردد. هر واحد داد و ستد در بازار ارز معادل 100 هزار واحد از آن ارز است . باید توجه داشت که برخی کارگزاران در بازار ارز واحد کوچکتری معادل 10 هزار را برای هر ارز در نظر می گیرند . در زبان انگلیسی به هر واحد داد و ستد یک لات(LOT) گفته می‌شود. معامله‌گران در بازار فارکس باید قریبی از این واحد را به کارگزار سفارش دهند ، مثلاً 2 لات یا 0.5 لات و غیره.



نرخ لحظه‌ای (spot rate)


منظور از نرخ لحظه‌ای آن قیمت یا نرخ نقد جاری در بازار است . داد و ستد های لحظه‌ای در بازار مبادله مستقیم یک ارز با ارز دیگر است که در آن به تسویه در لحظه نیازی نیست و معمولاً تاریخ تسویه داد و ستد دو روز کاری پس از تاریخ انجام معامله می‌باشد.


حساب‌های باز درشب

هر گاه معاملات تا روز بعد ادامه یابد کارگزار برای پوشش زیان احتمالی ناشی از شکاف بین نرخ های بهره ارزها و برای حق العمل نگهداری داد و ستد های باز و انتقال آن معامله به روز بعدی مبلغی را از سرمایه‌گذار دریافت می‌کند. در واقع به این داد و ستدها حساب های شبانه (over night) می‌گویند. مبلغ دریافت شده به این گونه حسابها بسته به نوع ارز و نوع معامله متغییر خواهد بود. اختلاف بین نرخ های بهره در کشور های مختلف سبب تغییر در این مبلغ است.

اغلب کارگزاری ها بابت هر واحد داد و ستدی که بعد از ساعت 24 به وقت اروپای مرکزی نگهداری می‌شود ، 100 دلار، بدون توجه به جفت ارزی مورد معامله و جهت آنها هزینه اخذ می‌کنند. در این اواخر برخی کارگزاری ها دیگر از روش سنتی عملکرد معاوضه شبانه بازار ارز استفاده نمی‌کنند و هزینه هایی بر اساس نرخ بهره برای ارزهای مختلف نمی گیرند. در سیستم جدید معامله‌گران می‌توانند هر قدر که مایل هستند بدون هزینه آشکار معاملات فعال خود را نگهدارند. در این حالت روش سنتی پیچیده value date" " دو روزه نیز حذف شده و گزارش شرح معاملات ، روشن و واضح ، در یک خط ساده نوشته می‌شود.



0 نظرات: