معامله‌گران اصلی در بازار مبادلات ارز

عمده ترین فعالان این بازار بانک‌ها می باشند، بازاری بین المللی به حساب می‌آید ، به این دلیل که معاملات بین دو شریک یا دو بانک توسط تلفن یا از طریق شبکه ای الکترونیکی انجام می‌گیرد.
بازار فارکس یک بازار بین بانکی نامیده می‌شود به این دلیل که بازیگر کهنه این بازار همانا بانک‌ها اعم از(تجاری- مرکزی و سرمایه‌گذاری) بوده‌اند.اما در حال حاضر بازیگران این بازار علاوه بر بانک‌ها شرکتهای چند ملیتی- تاجران- شرکتهای بیمه- شرکتهای صادرات و واردات- صندوقهای بازنشستگی- سفته بازان- کارگزاران و اشخاص حقیقی هستند .

عواملی که در این بازار نقش دارند و سبب افزایش یا کاهش قیمت‌ها می‌شوند را می‌توان به 5 دسته تقسیم نمود؛ دولت‌ها ، بانک‌ها ، شرکت‌های تجاری معامله‌گران روزانه و افراد عادی . دولت‌ها با توجه به سیاست کلان اقتصادی کشور خود بطور اخص و اقتصاد کلان جهانی بطور اعم مهم‌ترین نقش را در تعیین قیمت‌ها بخصوص قیمت ارزها برعهده دارند . آنها با ارایه اوراق قرضه دولتی و تعیین ارزش و میزان سود آنها تعیین میزان بهره خزانه‌داری و بانک مرکزی تصویب بودجه و محاسبه افزایش و کسری آن ، سیاست‌های گمرکی و بازرگانی ، قوانین کار و دیگر پارامتر های عدیده سرنوشت بازارها را تعیین می‌کنند. به تبع آنها بانک‌ها با مشاورات کارشناسان اقتصادی خود و تحلیل بنیادی پارامترهای اقتصادی اقدام به برخی معاملات کرده و به نوبه خود در نوسانات قیمت‌ها سهیم هستند .
شرکت‌های تجاری توسط صادرات و واردات کالاها بویژه کالاهای اساسی نظیر مواد غذایی نقش خود را در میزان عرضه و تقاضا برای ارزهای شخص ایفا می‌کنند . مسلماً در کشوری که صادراتش بر وارداتش بچرید واحد پول آن کشور مورد تقاضای بیشتری در سطح جهان قرار می‌گیرد زیرا دیگر کشورها ملزم به تهیه آن ارز جهت خریداری و وارد کردن کالا از آن کشور هستند. از سوی دیگر کشوری که موازنه صادرات و واردات آن به سوی واردات سنگینی کند مجبور به کاهش ارزش واحد پول خود بوده تا کالاهای خارجی و وارد اتی برای مصرف کننده داخلی گرانتر تمام شده و مصرف کننده داخلی را به استفاده از کالاهای داخلی تشویق نماید و بدین ترتیب بتواند تعدیلی در میزان واردات و صادرات بوجود آورد .
بعد از این سه، نوبت به معامله‌گران روزانه می رسد. معامله‌گران روزانه نیز به نوبه خود جهت کسب منفعت از نوسانات روزانه سهم خود را در میزان عرضه و تقاضا ایفا می‌کنند . عامل آخر افراد عادی هستند که اصلاً بطور حرفه ای با بازار سرو کاری ندارند ولی به جهت رفع نیازهای روزمره خود اقدام به خریداری کالاها و ارزهای مورد نیاز خود می‌کنند. به عنوان مثال جهانگردی که برای تعطیلات آخر هفته یا آخر سال خود جهت سفر به کشور دیگری اقدام به خریداری ارز کرده و بدین ترتیب در میزان عرضه و تقاضا در رابطه با آن ارز در بازار جهانی سهم خود را ایفا می‌کند.

0 نظرات: