تحليل بازار فاركس




1- تحليل اخبار Fundamental Analysis

در اين روش معامله گران با دنبال كردن اخبار و اطلاعات مربوط به هر بازار يا كالا سعي در پيش بيني روند حركت قيمت نموده و نسبت به‌ آن معامله مي كنند، با توجه به جهاني بودن بازارها عمده ترين روش كسب اخبار مربوط استفاده از سايت هاي مختلف اينترنتي مي باشد كه در ذيل تعدادي از سايت هاي مرجع معرفي مي گردند.


جهت بازارهاي ارز
http://www.forexnews.com
http://www.fxstreet.com


جهت بازارهاي طلا و نقره
http://www.kitco.com


جهت بازارهاي نفت و كالا
http://www.barronscommodity.com


جهت بازارهاي سهام
http://www.nasdaq.com



بنابراين افراد علاقمند ابتدا بايد زمينه مورد علاقه خود را انتخاب نموده سپس با مراجعه به سايت هاي خبري مربوطه اطلاعات بازار مورد نظر را كسب نمايند و نسبت به تحليل وقايع و رويدادهاي موثر بر روند قيمت اطلاع حاصل كرده سپس اقدام به خريد و فروش نمايند.



2- تحليل داده ها Technical Analysis تحليل تكنيكي خريد سهم‌

امروز كدام سهم را بخرم؟ قيمت فلان سهام فردا چقدر خواهد شد؟ هفته بعد چقدر خواهد شد؟ سال بعد چقدر خواهد بود؟ هنگام خريد فلان سهم چه موقع است؟ زمان فروش آن چه موقع است؟

اگر پاسخ سوال‌هاي ساده بالا را مي‌دانستيم، سرمايه‌گذاري در بورس و اصولاً در هر نوع اوراق بهادار، بسيار آسان و لذتبخش مي‌شد.

اما حيف! اگر شما اين مقالات و ساير مطالب را در مورد تحليل تكنيكي به اين اميد مي‌خوانيد كه تحليل تكنيكي پاسخي دقيق به اين پرسش‌ها باشد، بايد همين‌جا نااميدتان كنم، چون چنين كاري از تحليل تكنيكي ساخته نيست. اما اگر تحليل تكنيكي را براي <بهتر كردن> و <سود آورتر كردن> سرمايه‌گذاري‌هايتان مطالعه مي‌كنيد، خبرهاي خوشي براي شما دارم، زيرا اين كار از تحليل تكنيكي برمي‌آيد.

شباهت تحليل تكنيكي به پيش‌بيني هواشناسي

تحليل تكنيكي، دقيقا شبيه پيش‌بيني هواشناسي است. همان‌طور كه هواشناس از روند گذشته و جاري هوا براي پيش‌بيني آن در آينده استفاده مي‌كند، سرمايه‌گذار نيز از تحليل تكنيكي و روند گذشته و جاري قيمت سهام براي پيش‌بيني قيمت‌هاي آتي بهره مي‌برد.

هواشناسان با مطالعه و بررسي جريان كنوني و گذشته آب و هوا، فشار جبهه‌ها و سيستم‌ها، تغييرات دما و شرايط جوي و غيره مي‌توانند پيش‌بيني نسبتا دقيقي از شرايط آب و هوايي در آينده داشته باشند.

اين پيش‌بيني همان‌طور كه بارها شاهد بوده‌ايم، عاري از خطا نبوده است، زيرا الگوهاي آب و هوايي نيز مي‌توانند به طور غير منتظره‌اي تغيير كنند و پيش‌بيني‌ها را بر هم زنند، اما هيچ كس، دقت، كارايي و لزوم پيش‌بيني آب و هوايي را كتمان نمي‌كند.

پيش‌بيني هوا براي كسي كه در خانه‌اي بدون پنجره نشسته است و هيچ‌گونه ابزاري در اختيار ندارد، كاري مشكل و بلكه غيرممكن است و مي‌تواند صرفا به پيش‌بيني كور و اتفاقي محدود شود. اما همين شخص، با در اختيار داشتن عكس‌هاي ماهواره‌اي و تصويري واضح از آسمان و جهت وزش باد، مي‌تواند پيش‌بيني نسبتا معقولي از هواي روز بعد به عمل آورد.

به همين ترتيب، كوشش براي سرمايه‌گذاري، بدون داشتن دانش و اطلاعي از قيمت‌هاي تاريخي و جاري سهام، اگر نگوييم غير ممكن، بلكه بسيار مشكل است. اما با توجه به اطلاعاتي كه از روي نمودار سهام به دست مي‌آيد و با درنظر گرفتن روندها، قيمت‌هاي تاريخي بالا (قيمت تاريخي بالا، بالاترين قيمتي است كه سهام در طول دوره معاملات دربورس داشته است)، قيمت‌هاي تاريخي پايين (قيمت تاريخي پايين، پايين‌ترين قيمتي است كه سهام در طول دوره معاملات در بورس داشته است)، سطوح حمايت و مقاومت و حجم مربوط به تغييرات قيمت، مي‌توان پيش‌بيني نسبتا معقولي از روند آينده قيمت سهام داشت.

تحليل تكنيكي نيز همانند علم هواشناسي، عاري از خطا نيست. اما اطلاعاتي كه در مورد سهام در نمودار آن قرار دارد، كمكي اساسي به فرآيند سرمايه‌گذاري و پيش‌بيني روند قيمت سهام در آينده به شمار مي‌آيد.

تحليل تكنيكي،فرآيند تحليل قيمت‌هاي تاريخي اوراق بهادار به منظورپيش‌بيني تغيير قيمت‌هاي احتمالي در آينده است.




ابزار عمده اين نوع تحليل نمودار يا Chart بوده كه بر اساس دو اصل عمده استوار است.



نمودار‌ها در تحليل تكنيكي (Charts)

تكنسين‌ها (تحليلگران تكنيكي) معتقدند كه قيمت اوراق بهادار، به‌صورت اتفاقي حركت نمي‌كند، بلكه <رابطه‌اي> كاملا نزديك بين حركت سهام در گذشته‌ و آنچه ‌كه در آينده اتفاق خواهد افتاد، وجود دارد. هدف تكنسين‌ها، يافتن اين <رابطه> است تا بتوانند به كمك آن، حركت سهام را در بازار سرمايه با دقت خوبي پيش‌بيني نمايند.

اساسي‌ترين ابزاري كه تكنسين‌ها براي اين‌كار نياز دارند <تصوير> يا < نمودار> است كه حركت سهام را نشان مي‌دهد. در ادامه درس با اين ابزار آشنا خواهيم شد.





انواع نمودار

تكنسين‌ها بسته به شرايط مختلف و علائق خود، از چهار نوع نمودار قيمت

استفاده مي‌كنند كه عبارتند از:

1- < نمودار ميله‌اي>

2- < نمودار خطي>

3- < نمودار نقطه و رقم>

4- < نمودار شمعي ژاپني>

نمودارهاي ميله‌اي، معمول‌ترين و رايجترين نمودارهايي هستند كه تكنسين‌ها به طور گسترده‌اي مورد استفاده قرار مي‌دهند. در نمودار ميله‌اي، يك خط عمودي وجود دارد كه از پايين‌ترين قيمت تا بالاترين قيمت سهام در يك دوره زماني مشخص، رسم مي‌گردد. خط افقي در سمت راست اين خط عمودي، قيمت بسته شدن سهام را نشان مي‌دهد.برخي تكنسين‌ها معتقدند كه قيمت بسته شدن يا <اختتام> (قيمتي كه سهام در پايان معاملات تالار بورس با آن بسته مي‌شود) مهمترين قيمت در <روند معاملات> است و بنابراين صرفاً قيمت بسته شدن يا اختتام را رسم مي‌كنند. اين نمودار، <نموداري خطي> خواهد بود كه در دستگاه مختصات، با محور افقي زمان و محور عمودي قيمت، مشخص مي‌گردد.

در شكل هاي 1 تا 4 نمونه‌اي از هر يك از نمودارهاي ياد شده را مشاهده مي‌نماييد.

در اين مرحله صرفاً توجه داشته باشيد كه اين نمودار نيز همان اطلاعات قيمتي را نشان مي‌دهد كه نمودارهاي ميله‌اي و خطي نشان مي‌دهند، اما اطلاعات در نمودار نقطه و رقم بسيار فشرده و خلاصه است. در نمودار نقطه و رقم، اگر تغيير قيمت مثبت باشد، با X و اگر منفي باشد، با O نمايش مي‌دهيم. هر X يا O مربعي را روي نمودار اشغال مي‌كند و تغيير قيمت را به‌اندازه معيني نشان مي‌دهد.

آخرين نوع نمودار، نمودار شمعي ژاپني است. همانطور كه در شكل مربوطه (شكل 4) ملاحظه مي‌شود، شبيه شمع و فتيله‌اش است. در هر دوره زماني، قيمت باز شدن يا <افتتاح> ، <بالا> ، <پايين> و بسته شدن يا <اختتام> به‌گونه‌اي رسم مي‌شوند كه اطلاعات مربوط به سهام را منعكس نمايند.

صرف‌نظر از نوع نمودار مورد استفاده، طول فاصله زماني مورد مطالعه، بسته به علائق شخصي تحليلگر تكنيكي به سه نوع <كوتاه مدت> ، <ميان مدت> و <بلند مدت> تقسيم مي‌گردد. اگرچه تعريف قابل قبول همگاني درمورد اين فواصل زماني وجود ندارد،‌اما معمولاً كوتاه مدت يك ماه، ميان مدت سه تا شش ماه و بلند مدت به‌ فاصله زماني شش تا 12 ماه اطلاق مي‌گردد . اغلب تكنسين‌ها براي پيش‌بيني روندهاي كوتاه مدت حركت قيمت سهم‌ها، از نمودارهاي <روزانه> يا <ساعتي> ، براي پيش‌بيني روندهاي ميان مدت از نمودارهاي <هفتگي> و براي مطالعه حركت سهام در بلند مدت، از نمودارهاي <ماهانه> و <سالانه> استفاده مي‌كنند. همان‌طور كه گفته شد، نمودارهاي ميله‌اي رايج‌ترين نمودارهايي هستند كه به‌طور گسترده‌اي توسط تكنسين‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

0 نظرات: