کلیدهای میانبر در ویندوز 7

کلیدهای میانبر یا همان Shortcut ها در صفحه کلید در نرم‌افزارهای مختلف و سیستم‌عامل های گوناگون طرفداران زیادی را دارند.
استفاده از کلیدهای میانبر در اکثر مواقع باعث تسریع در انجام کارها می‌شود و اصولا حرفه‌ای ها از طرفداران پرو پاقرص کلیدهای میانبر هستند .
علاوه بر کلیدهای میانبر مختلفی که در ویندوزهای قبلی وجود داشتند و میتوانید همچنان از آنها استفاده کنید ، در نسخه جدید سیستم عامل مایکروسافت یعنی ویندوز۷ هم میانبرهای جدیدی اضافه شده اند که در این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین و کاربردی ترین آنها بپردازیم .

به طور مثال حتما برایتان جالب خواهد بود که برای ساخت یک Folder جدید و انجام سیر همیشگی: کلیک راست بر روی فضای خالی پنجره / انتخاب گزینه New / و سپس انتخاب گزینه New Folder تنها در هر جا که باشید از کلید ترکیبی Shift+Ctrl+N استفاده کنید !
در ادامه با میانبرهای جالب دیگری آشنا خواهید شد …
شایان ذکر است در ادامه هر کجا که نامی از کلید Win دیدید منظور کلید پنجره در صفحه کلید است که در صفحه‌کلیدها بین دو کلید Ctrl و Alt قرار دارد و لوگوی ویندوز بر روی آن حک شده است .

Win+UP : فشردن دو کلید ترکیبی Win و کلید جهت‌نمای بالا عمل Maximize کردن پنجره فعال را انجام می‌دهد .

Win+Down : فشردن دو کلید ترکیبی Win و کلید جهت‌نمای پایین عکس عمل بالا را انجام می‌دهد و پنجره را به اندازه قبل باز می گرداند . با فشردن مجدد این کلیدهای ترکیبی پنجره فعال به حالت Minimize در خواهد آمد .

Win+Right : با فشردن دو کلید ترکیبی Win و کلید جهت‌نمای سمت راست پنجره فعال به سمت راست منتقل شده و می‌توانید به راحتی پشت پنجره را نیز همزمان نگاه کنید .

Win + Left : چیزی که مشخص است این کلیدها عکس عمل بالا را انجام می‌دهند .

Win+[Number]s : فشردن کلید Win به همراه یکی از اعداد سبب اجرای نرم‌افزار موجود در Taskbar دسکتاپ می‌شود . کافی است شماره هر نرم افزاری را که در بخش Taskbar ویندوز۷ Pin کرده‌اید را از سمت چپ بشمارید و به خاطر بسپارید …زین پس تنها کافی است کلید ویندوز را به همراه شماره آن فشار دهید تا برنامه اجرا شود

Win+Space : مادامی که این دو کلید را نگه داشته‌اید تمامی پنجره‌ها به صورت لحظه‌ای Minimize می‌شوند و می توانید فضای دسکتاپ‌تان را مشاهده کنید . در واقع این کار مشابه وقتی است که ماوس را بر روی Show Desktop در کنار ساعت ویندوز نگه داشته اید (نه اینکه کلیک کنید) .

Win+Tab : حتما با کلیدهای ترکیبی Alt+Tab در ویندوز آشنا بودید که برای جا‌به‌جایی بین پنجره های فعال استفاده می‌شد . در ویندوز ۷ علاوه بر استفاده از این ترکیب همیشگی میتوانید با استفاده از دو کلید Win و Tab به صورت سه بعدی بین پنجره‌های فعال سوییچ کنید !

Win+G : با فشردن این دو کلید تمامی Gadget های به کار رفته در دسکتاپتان بر روی پنجره فعال نمایش داده می‌شوند .

Win+P : اگر کارت گرافیکی‌تان دو خروجی دارد و یک خروجی آن به مانیتور و خروجی دیگر آن به دستگاهی مثل دیتا پرژکتور متصل است با استفاده از این کلیدهای ترکیبی میتوانید بر روی تصاویر دستگاه‌های مختلف نظارت داشته باشید و هر کدام را که خواستید فعال و یا غیر فعال کنید . همچنین اگر شما هم از جمله افراد مرفهین بی‌درد هستید و ۲ مانیتور دارید می‌توانید با کنار هم قرار دادن دو مانیتور و انتخاب گزینه سوم از پنجره ای که با فشردن این دو کلید ترکیبی نمایان می‌شود فضای بیشتری را برای کار و یا بازی اختصاص دهید که احتمالا نمونه این عمل را در نمایشگاه‌های کامپیوتر دیده ‌اید .

= + Win : فشردن کلید ویندوز و کلید مساوی در صفحه کلید برنامه ذره‌بین (Magnifier) را اجرا می‌کند . همچنین می توانید به جای استفاده از کلید = از کلید + هم استفاده کنید . بسیار مناسب برای مواقعی که قصد دارید مثلا از فاصله دور مثلا سر سفره غذا هم توییت‌ها و یا پست‌های دوستانتان را در توییتر – فیس بوک و فرندفید دنبال کنید !

Ctrl+Shift+Esc : فشردن این سه کلید راهی است آسان و سریع برای رفتن به پنجره Task Manager . در ویندوز‌های قدیمی‌تر از سه کلید Alt+Ctrl+Del برای این کار استفاده میشد که در ویندوز ۷ این سه کلید عمل دیگری را انجام می‌دهند و جای خود را به سه کلید Ctrl+Shift+Esc داده اند .

Ctrl+Shift+N : یک میانبر بسیار عالی و کاربردی که همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد برای ساخت یک Folder جدید به کار می‌رود .

بقیه میانبرهایی که در ویندوز‌های قبلی هم از آن استفاده می‌کردید نیز همچنان پابرجا هستند که از جمله بهترین آنها می توانید به ترکیب کلیدهای Win+D برای minimize کردن تمامی پنجره‌ها و نمایش دسکتاپ (عملی که کلیک بر روی دکمه Show Desktop انجام می‌دهد) و یا کلیدهای Win+L برای قفل کردن رایانه‌تان بدون بسته شدن برنامه‌ها و پنجره‌های فعال (مناسب برای مواقعی که قصد دارید به صورت لحظه‌ای رایانه خود را ترک کنید – البته باید برای این کار باید بر روی نام کاربری تان در ویندوز کلمه عبور قرار داده باشید) اشاره کرد .

0 نظرات: