طراحی سایتهای داینامیک و مزیتهای آنها

صفحات ديناميک امروزه بسيار محبوب شده اند. آنها و پايگاه های داده به سايت ها قدرت فراوانی ارزانی کرده اند. صفحه ديناميک صفحه ای است که در پاسخ به درخولست کاربر ساخته می شود و بيشتر محتوای آن از يک پايگاه داده فراهم می شود.
تنها با انتخاب چند گزينه توسط کاربران صفحه ای که مورد نظر وی بوده است، ساخته می شود. اين گونه صفحات به کاربران توانايي دسترسی سريع به حجم عظيمی از اطلاعات و به مديران سايت ها سرعت و سادگی به روز رسانی اطلاعات را هديه می کنند زيرا تنها اطلاعات پايگاه داده به روز رسانی می شود، نه صدها صفحه ديگر!
ممکن است هنوز هم آنها کمی برای شما پيچيده به نظر برسند. اگر اينگونه است آخرين باری که در گوگل جستجو کرده ايد را به خاطر آوريد. صفحه ای که نتايج جستجو را در اختيار شما قرار داد يک صفحه ديناميک بود!
صفحه ديناميک در حقيقت وجود ندارد و تنها با توجه به درخواست کاربر ساخته می شود. برای ساخت اينگونه صفحات از تکنولوژی هايي نظير دات نت، PHP, ASP, JSP, Cold Fusion, Perl استفاده می شود.

اين صفحات از ديدگاه کاربران فوق العاده هستند اما از ديدگاه موتورهای جستجوگر می توانند مشکل زا باشند. اما مشکل چيست؟

گفته شد که برای ساخته شدن اين صفحات بايد متغيرهايي انتخاب شوند و سپس دکمه ای فشرده شود. مشکل هم در همين جا نهفته است: اسپايدرها توانايي انتخاب اين گزينه ها را ندارند و لذا صفحه ای ساخته نمی شود که آنرا بخوانند.
آدرس اينگونه صفحات اغلب دارای علامت سوال (?) است. همينطور وجود علامتهای % ، = ، +، $ يا & در يک آدرس می تواند بيانگر دايناميک بودن آن باشد. به تمام آنچه که بعد از علامت سوال می آيد Query String گفته می شود.
بسياری از موتورهای جستجوگر امکان دسترسی به صفحات ديناميک را ندارند زيرا توانايي فراهم کردن متغيرهای لازم برای ساخته شدن آن صفحات را ندارند. اين عدم توانايي موتورهای جستجوگر، مفهوم وب پنهان را برجسته تر می کند.
در واقع بسياری از اطلاعات وب که گفته می شود در حدود 60 درصد است از طريق موتورهای جستجوگر قابل دسترسی نيست. لذا به هنگام جستجوی اطلاعات، ضروری است که کاربران ابتدا به کمک موتورهای جستجوگر، وب های پنهان موجود را شناسايي نموده، سپس با مراجعه به آنها به جستجوی اطلاعات مورد نياز خود بپردازند.

آيا اگر مستقيما به صفحات دايناميک لينک داده شود، آيا موتورهای جستجوگر اين صفحات را می خوانند؟ موتور جستجوگر به هنگام
رسيدن به علامت سوال و ديگر علامتها، پرچم زرد احتياط را بالا می برد. اما چرا احتياط؟

دلايلی که موتورهای جستجوگر با اينگونه آدرسها با احتياط برخورد می کنند، عبارتند از:

• جلوگيري از بايگانی شدن محتوای يکسان
در سايتهای دايناميک اغلب اتفاق می افتد که محتوايي مشخص، آدرسهای متفاوتی داشته باشد. کاربران نیز دوست ندارند، صفحاتی با محتوايي يکسان در نتايج جستجو نمايش داده شوند لذا موتورهای جستجوگر برای جلوگيری از اين مورد به هنگام برخورد به علامت سوال، احتياط پيشه می کنند. موتورهای جستجو، در واقع تا قبل از علامت سوال را بايگانی می کنند که آدرس صفحه ای مشخص خواهد بود هر چند که تمام کارکترهای بعد از علامت سوال در آن حذف شده است. سايتهايي که از Session ID در آدرسهای صفحات خود بهره می گيرند نيز اين مشکل را دارند.

• موتورهای جستجوگر می خواهند نتايج دقيقی را ارايه دهند.
موتورهای جستجوگر، پايگاه داده خود را در بازه زمانی مشخصی که معمولا چهار تا هشت هفته است، به روز رسانی می کنند. لذا اتفاق می افتد که محتوای صفحه ای بعد از اينکه توسط موتور جستجوگر بايگانی شد، تغيير يابد. در صفحات استاتيک محتوای جديد معمولا مرتبط با محتوای قديم همان صفحه است. اما در صفحات دايناميک اينگونه نيست.
فرض کنيد يک سايت فروش کتاب در ماه رمضان، کتاب پيشنهادی ماه به کاربران را يک کتاب مذهبی قرار داده است. بعد از اينکه ماه رمضان سپری شود کتاب پيشنهادی ماه سايت تغيير می کند و يک رمان جای آن قرار می گيرد. حال اگر موتور جستجوگر اين صفحه دايناميک را در ماه رمضان بايگانی کند و بعد از ماه رمضان برای به روز رسانی محتوای جديد آن صفحه مراجعه نکند، کاربرانی را روانه صفحه می کند که کتاب مذهبی را جستجو می کنند در حاليکه در آن صفحه کتاب رمانی معرفی شده است.

با بايگانی نکردن برخی از صفحات دايناميک، موتورهای جستجوگر از تکرار مواردی مشابه پيشگيری می کنند.

• جلوگيری از گير افتادن در پايگاه داده ای خاص
ممکن است با بايگانی شده صفحه ای از يک سايت، صفحات بی نهايت ديگری به اسپايدر موتور جستجوگر خورانده شود که منجر به از کار افتادن اسپايدر يا اتلاف وقت آن می شود. اين حالت زمانی اتفاق می افتد که حلقه ها در برنامه نويسی سايت بسته نشوند (حلقه های if يا while).

در حال حاضر بسياری از موتورهای جستجوگر مشکلی با صفحاتی که تنها دارای يک پارامتر در آدرس خود هستند، ندارند. نمونه ای از اين آدرسها در زير آمده است:

www.mywebsite.com/products.asp?no=20

اما زمانيکه پارامترهای يک آدرس چندين مورد می شود، برای موتور جستجوگر تشخيص اينکه آيا آدرس مورد نظر محتوايي غير تکراری و منحصر بفرد را ارايه می دهد، سخت تر می شود. در يک آدرس دايناميک می توان يک صفحه را با چندين پارامتر که از هم به کمک & جدا شده اند، نمايش داد. در آدرس زير که دو پارامتر دارد موتور جستجوگر راهی برای تشخيص اينکه کدام پارامتر يک صفحه جديد را نشان می دهد و کدام پارامتر تنها برای مقاصدی ديگری از قبيل دسته بندی اطلاعات و ... به کار رفته است، ندارد:

www.mysite.com/products.asp?no=20&cat=app

بنابراين يک راه مناسب برای طراحی سايتهايي دايناميک که مشکلات کمتری با موتورهای جستجوگر دارند، کاهش دادن تعداد پارامترهايي است که در آدرسها به کار می روند. راههای ديگر استفاده از صفحات اطلاعاتی، طراحی نسخه ای از صفحات مهم دايناميک به صورت استاتيک، اصلاح کاراکترهای آدرسهای صفحات و حضور در نتايج جستجو به کمک روشهايي مانند PFI يا PPC است.

امروزه مقوله بهینه سازی سایتهای فروشگاهی که عمدتا به صورت داینامیک هستند، بسیار جدی است زیرا اگر این سایتها نتوانند بینندگان قابل ملاحظه ای از موتورهای جستجوگر کسب کنند، فروش آنها به میزان زیادی کاهش می یابد.

0 نظرات: