بیوگرافی شکیرا ایزابل مبارک

شکیرا ایزابل مبارک ریپل(shakira Isabel mebarak Ripoll) در دوم فوریه 1977 در روز چهارشنبه (Barranquilla) در کلمبیا به دنیا امده است.پدرش ویلیام مبارک(William Mebarak) یک امریکایی لبنانی تبار است ومادرش نیدیا ریپل(Nidia Ripoll)یک کلمبیایی است وهمین باعث شد که شکیرا در دوران کودکی با فرهنگ و موسیقی هر دو کشور آشنا گردد وی هم چنین به آهنگ های انگلیسی ( خصوصا سبک rock & roll) بسیار علاقه مند شد .

شکیرا در یک خانواده فقیر متولد شده، پدرش جواهر ساز و نویسنده است. شکیرا ازهمان دوران بچگی به موسیقی و سرودن شعر علاقه زیادی داشت به طوری که در هشت سالگی اولین شعرخود را نوشت ودر یازده سالگی شروع به یادگیری گیتار کرد.شکیرا به شدت تحت تاثیر نوشته های عربی پدرش قرار گرفت او در 10 سالگی به عنوان برنده مسابقه استعداد و قریحه ملی شناخته شد در دوران مدرسه عضو گروه کر مدرسه بوده و به خاطر اینکه خیلی بلند وقوی می خونده (مثل حالاش) از گروه اخراج شده. اون با آلبوم Magia که در 13سالگی خونده بود تونست برای فستیوال OTI اسپانیا انتخاب بشه، اما به دلیل سن کمش،که کمتر از 16 سال بود بهش اجازه شرکت در فستیوال رو ندادند در 15 سالگی از دبیرستان فارغ التحصیل شد که بعد از اون با آلبوم Peligro تونست انتقام سختی ازشون بگیره (دمش گرم) یکبار هم توسط دولت کلمبیا مورد تقدیر قرار گرفته و تونسته مجوز ملاقات رسمی با پاپ رو در واتیکان به دست بیاره. معنی اسمش رو هم که حتماً خودتون اطلاع دارید، شکیرا (بر وزن فعیلا) در زبان عربی به معنی "زیبا و خوش اندام" است. در ضمن او علاوه بر زبان مادریش یعنی لاتین،به زبان های اسپانیایی و انگلیسی و عربی کاملاً مسلطه به طوری که به هر سه زبان شعر میگوید.او زبان انگلیسی را نزد گلوریا استفان خواننده معروف امریکایی آموخت و با زبانهای ایتالیایی و حتی فارسی! آشنایی داره.شکیرا جایزه موزیک و موسیقی جهان را در سال 2001 در موناکو بدست آورد .

شکیرا خواننده موفق و جنجال برانگیزی است که آهنگهایش با یک دوره مــوفقیت به اجرا در آورده است. بعد از اجتناب ازانتخاب شغل وحرفــه ، او وقتش را به موسیقی اختصاص داد. شکیراهمچنین برتری و تسلط برنامـــه اش را بــا در آمیختن منحصر به فرد pop-rock بدست آورد . او تمام این مدت به این اســــم (woman full of grace ) که در عربی به معنای سرشار از متا نت وقاراسـت زندگی کرد. برتری برنامه های پاپ آمریکای شمالی ثابت کردکه خواننده تحت تاثیر شعار شعر او قرار گرفته با ترقی دادن و بالا بردن مبارزه طلبی در هر کجا ودرهر زمان قرار دارد .

در سیزده سالگی برای انتشار البوم جادو (magia) که شامل ترانه هایی بود که او در سنین هشت تا سیزده سالگی سروده بود قرار دادی با شرکت (sony musik Colombia) امضاء کرد که با فروش باور نکردنی 1 میلیون نسخه روبرو شد. او پس از فارغ التحصیل شدن از دبیرستان تصمیم گرفت زندگی خود را وقف موسیقی کند به این ترتیب چندی بعد البوم دوم خود (peligro) یاهمان خطر(danger) را ضبط کرد.

پس از این البوم(pies descalzos)یاهمان پاهای برهنه (bare feet) را به بازار عرضه کرد. این البوم نقطه عطفی در زندگی هنری شکیرا بود. به جرات می توان گفت که این البوم با فروش چهار میلیون کپی درهشت کشور جهان نام شکیرا را به عنوان یک خواننده و اهنگساز توانای (pop-rock)بر سر زبان ها انداخت و بدین ترتیب بود که البوم بعدی او (Donde Estan Los Ladrones) به بازار های امریکا راه یافت.

شکیرا در جایی درباره نوع موسیقی خود می گوید من اگر چه یک کلمبیایی بودم ولی به گروه هایی نظیرled zeppelin the care---the police---the beatles وnirvana علاقه داشتم و با وجود این علاقه زیادی به موسیقی rock داشتم به علت اینکه اصلیتی لبنانی دارم به موسیقی عربی نیز علاقه پیدا کردم و در واقع اهنگ هایی که من می سازم ترکیبی از موسیقی(pop-rock وعربی) است ضمناً رقص او هم ترکیبی از رقص غربی با عربی است.

در سال 1998 با گلوریا استفان ( خواننده امریکایی ) یک قرار داد همکاری امضا کرد و او را مدیر برنامه های خود کرد . حاصل این همکاری آلبوم Where are the thieves بود . این آلبوم به مدت 11 هفته در راس آهنگ های برتر لاتین ایالات متحده قرار داشت . موفقیتی که این آلبوم کسب کرد بسیار بیش از حد انتظار بود . وقتی گلوریا استفان پیشنهاد ترجمه ojos asi به انگلیسی را داد , شکیرا تصمیم گرفت تا انگلیسی را به خوبی فرا بگیرد و خود نویسنده آهنگ های انگلیسی باشد.همچنین گلوریا استفان درباره شکیرا میگوید:این واسه ی من خیلی خوبه که دارم با هنرمندی کار میکنم که واقعا" میدونه که چی میخواد ... پس جای تعجب نیست که از بین 12 خواننده لاتین زبان ، شکیرا برای جلد مجله (Era of the Rock era *عصرو دوره موزیک راک*) انتخاب شود.

اولین البوم شکیرا به زبان انگلیسی(laundry service) سرویس لباسشویی است که در سال 2001 به بازار امد.در ابتدا او خود علاقه زیادی به خواندن به زبان انگلیسی را نداشت اگر چه به اندازه کافی به این زبان تسلط داشت اما ترجیح می داد تا اسپانیایی بخواند.تا زمانی که او با امیلیو وگلوریا استفان همکاری می کرد این دو نفر او را قانع کردند تا به زبان انگلیسی نیز بخواند. و از این رو او اولین اهنگ خود را به زبان انگلیسی نوشت که این ترانه با نام اعتراض (objectron) در البوم سرویس لباسشویی جای گرفت.این آلبوم نیز با فروش باورنکردنی 13 میلیون نسخه روبرو شد که شکیرا در راس خواننده های انگلیسی زبان قرار گرفت.سپس با نمايش موزيك ويديوي Whenever,wherever با يك سال تاخير ، تبديل به يك سوپر استار شد.

جدید ترین البوم شکیرا که به بازار امده است در سال 2005با نام های (fijacion oral vol 1)به زبان اسپانیایی والبوم(oral fixation 2)که به زبان انگلیسی است که به بازار امده است.البوم (fijacion oral vol 1)در سه هفته اول به فروش 1800000رسید البوم (oral fixation 2) به زبان انگلیسی که به تازگی وارد بازار شده است من پیش بینی میکنم که به فروشی چند برابر نصبت به البوم اسپانیایی برسد همچنین خرج فراوانی را برای البوم (oral fixation 2)پرداخته است که در اهنگ Don't Bother که فقط ماشینی که در این اهنگ پرس میشه قیمتش 300 هزار دلار است.

نامزد شکیرا پسر رئیس جمهور کشور ارژانتین یعنی (Antonio de la rua) است شکیرا در یکی از مصاحبه ها میگه زمانی که برای اولین بار دیدمش با خودم گفتم او میتونه مرد زندگی من باشه.من زمانی رو به یاد میارم که در رستورانی در آرژانتین نهار می خوردم که اونو دیدم، چهارتا میز با من فاصله داشت و من با خودم گفتم اووو من اونجا چی میبینم !ضمنا شکیرا همواره او را پشتیبان خود میداند و میگوید که عاشق اوست شکیرا در مورد خصوصیت اخلاقیش در یکی از مساحبه ها در شبکه mtv میگه شاید باور کردنش ممکن نباشه ولی انتونیو فردیست خجالتی که بعد چند مدت دیگه این اخلاقش از بین رفت همچنین میگوید تنها فردی است که من بهش اطمینان پیدا کردم ببخشید چون شخصیت سیاسی است چیز دیگه ای پیدا نکردم اگه عکس انتونیو رو دوست داشتید ببینید در قسمت عکس در بخش فامیلی در صفحه اول موجود است.

اگر بخواهیم راجع به موسیقی شکیرا و خود او تعریفی کامل و مختصر ارائه دهیم بدون شک تعریف نویسنده توانای کلمبیایی برنده جایزه نوبل ادبی گابریل گارسیا مارکز بهترین تعریف است:{موسیقی او ویژگی هایی دارد که موسیقی هیچ کس دیگراین ویژگی ها را ندارد.هیچ کس نمی تواند مانند او بخواند وبرقصد}.که من با نظر ایشان صد درصد موافقم که اگر کسی که کنسرتهای شکیرا که تمامی(live) یا همان زنده خودمان است را دیده باشد و کلیپ هایش رانگاه کرده باشد با نظر ایشان موافقت می کند.

ضمناً از خصوصیات شکیرا این است که از طلا و جواهرات و همچنین انتخاب لباس بدش می آید به طوری که وقتی خانواده او مدت 3 سال او را با یک لباس خواب دیدند تعجب کردند.همچنین شکیرا یک انسان خیرخواه نیز هست او یک موسسه خیریه دارد به نام Pies Descalzos(پاهای برهنه)که میگوید هدف این موسسه برپا داشتن مدرسه ها، کمک به والدین برای فرستادن بچه ها شون به مدرسه، بجای فرستادنشون به کارو همچنین مدرسه بسیار پیشرفته ای در کلمبیا برای کودکان فقیر تاسیس کرده است که ظرفیت چند هزار دانش آموز را دارد.او مخالف سیاست های آمریکاست و در سال 2003 در هلند البوم (Live And Off The Record) هم کنسرتی اجرا کرد که ماسک های سیاستمداران امریکا را بر سر گروه خود گذاشته بود و آن ها را مسخره میکرد به طوری که در تصویر تلویزیون بزرگ سالن داشت نشون میداد که صدام با جورج بوش مشقول بازی شطرنج هستن بعد یک اسکلت که شنل سیاه به تن داشت(شیطان) انها رو مثل عروسک خیمه شببازی کنترل میکرد .او میگوید تمام تلاشش این است که نگرش مردم را نسبت به کشور کلمبیا عوض کند و نشان دهد که کلمبیا کشور آرامی هست و آنچنان که نشان میدهند نیست.او میگوید در کل مدت زندگیم در شهرمان حتی یک نا آرامی هم ندیدم.

شکیرا ایزال مبارک ریپل در دوم فوریه 1977 در روزچهارشنبه در کلمبیا به دنیا آمده است. او هم اکنون 30 سال دارد. پدرش ویلیام مبارک یک امریکایی لبنانی تبار ومادرش نیدیا ریپل یک کلمبیایی است. شکیرا ایزال مبارک ریپل در یک خانواده فقیر متولد شد، پدرش جواهر ساز و نویسنده است، در دوران مدرسه عضو گروه کر مدرسه بود و به خاطر اینکه خیلی بلند وقوی می خوانده (مثل حالاش) از گروه اخراج شد. اون با آلبوم جادو که در 13سالگی خونده بود توانست برای فستیوال او تی ای اسپانیا انتخاب بشود، اما به دلیل سن کم وی ، به اواجازه شرکت در فستیوال رو ندادند،اما بعد از آن با آلبوم پلیگرو توانست انتقام سختی ازآنها بگیرد (دمش گرم) یکبارهم توسط دولت کلمبیا مورد تقدیر قرار گرفت و توانست مجوز ملاقات رسمی با پاپ ژان پل را در واتیکان به دست بیاورد… معنی اسم او رو هم که حتماً خودشما اطلاع دارید، شکیرا (بر وزن فعیلا) در زبان عربی به معنی “زیبا و خوش اندام”است. وی علاوه بر زبان مادری یعنی لاتین،به زبان های اسپانیایی و انگلیسی کاملاً مسلط است و با زبانهای عربی- ایتالیایی و حتی فارسی آشنایی دارد.

شکیرا ایزال مبارک ریپل ازهمان دوران بچگی به موسیقی و سرودن شعر علاقه زیادی داشته است به طوری که در هشت سالگی اولین شعرخود را سرود ودر یازده سالگی گیتار نواخت. در سیزده سالگی برای انتشار البوم جادو که شامل ترانه هایی بود که او در سنین هشت تا سیزده سالگی سروده بود قرار دادی با شرکت سونی موزیک کلمبیا قرار دادی را امضاء کرد. او پس از فارغ التحصیل شدن از دبیرستان تصمیم گرفت زندگی خود را وقف موسیقی کند به این ترتیب چندی بعد البوم دوم خود به نام خطر را ضبط کرد . پس از این او البوم پاهای برهنه را به بازار عرضه کرد. این البوم نقطه عطفی در زندگی هنری شکیرا ایزال مبارک ریپل بود. به جرات می توان گفت که این البوم با فروش چهار میلیون کپی درهشت کشور جهان نام شکیرا ایزال مبارک ریپل را به عنوان یک خواننده و اهنگساز توانا بر سر زبان ها انداخت و بدین ترتیب بود که البوم بعدی او به بازار های امریکا راه یافت.

شکیرا ایزال مبارک ریپل در جایی درباره نوع موسیقی خود می گوید من اگر چه یک کلمبیایی بودم ولی با وجود این علاقه زیادی به موسیق راک داشتم به علت اینکه اصلیتی لبنانی دارم به موسیقی عربی نیز علاقه پیدا کردم و در واقع اهنگ هایی که من می سازم ترکیبی از موسیقی پاپ-راک وعربی است. اولین البوم شکیرا ایزال مبارک ریپل به زبان انگلیسی سرویس لباسشویی است که در سال 2001 به بازار امد.در ابتدا او خود علاقه زیادی به خواندن به زبان انگلیسی را نداشت اگر چه به اندازه کافی به این زبان تسلط داشت اما ترجیح می داد تا اسپانیایی بخواند.تا زمانی که او با امیلیو وگلوریا استفان همکاری می کرد این دو نفر او را قانع کردند تا به زبان انگلیسی نیز بخواند. و از این رو او اولین اهنگ خود را به زبان انگلیسی نوشت که این ترانه با نام اعتراض در البوم سرویس لباسشویی جای گرفت.

اگر بخواهیم راجع به موسیقی شکیرا ایزال مبارک ریپل و خود او تعریفی کامل و مختصر ارائه دهیم بدون شک تعریف نویسنده توانای کلمبیایی برنده جایزه نوبل ادبی گابریل گارسیا مارکز بهترین تعریف است:{موسیقی او ویژگی هایی دارد که موسیقی هیچ کس دیگراین ویژگی ها را ندارد.هیچ کس نمی تواند مانند او بخواند وبرقصد}.که من با نظر ایشان صد درصد موافقم که اگر کسی که کنسرتهای شکیرا ایزال مبارک ریپل که تمامی لایو یا همان زنده خودمان است را دیده باشد و کلیپ هایش رانگاه کرده باشد با نظر ایشان موافقت می کند. همسرشکیرا ایزال مبارک ریپل پسر رئیس جمهور کشور ارژانتین یعنی آنتنیو د لا روا است که واقعا عاشق همدیگه هستن که در مورد خصوصیت اخلاقیش در یکی از مصاحبه ها در شبکه ام تی وی میگه شاید باور کردنش ممکن نباشه ولی آنتنیو فردی هست خجالتی که بعد چند وقت دیگه خجالتش از بین رفت بعد میگه تنها فردی است که من بهش اطمینان پیدا کردم.

تابان- شكيرا, خواننده كلمبيايي گفت به ميراث عربي اش مفتخر است و از نظراتي كه برخي مردم درباره خاورميانه دارند تاسف مي خورد. به گزارش گروه هنر ايلنا, اين بازيگر 28 ساله كه پدرش لبناني تبار است در مراسم اهدا جوايز MTVپس از دريافت جايزه اش به عنوان بهترين خواننده زن طي مصاحبه اي با تلويزيون پرتغال گفت: بسياري از حركات من به فرهنگ عرب تعلق دارد. وي همچنين افزود: مهم است اين را بدانيم كه فقط تعداد كمي از مردمان خاورميانه رفتارهاي خشونت آميز دارند. در حالي كه مردم هميشه به تعليم دادن مايلند و قادر نيستند با قوه تفكر مثبت و منفي را از هم جدا كرده و همه را به يك چوب نرانند.

0 نظرات: